156963-i-need-less-stressRennen voor een tijger!

Stress zorgt voor een aantal reacties in je lichaam. Zo wordt er op het moment dat het lichaam stress ervaart onder andere het hormoon adrenaline aangemaakt. Dat is bijzonder handig in het geval er een tijger om de hoek komt en jij heel hard weg moet rennen. Adrenaline maakt dat mogelijk, het maakt het lichaam alert en klaar om te vluchten (of te vechten). Wanneer de tijger weer verdwenen is en jij in een boom uit zit te hijgen, maakt je lichaam cortisol aan, een hormoon dat er voor zorgt dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij aminozuren vrijkomen. Hiervan kan glucose (energie) worden gemaakt. Deze energie wordt gebruikt om het lichaam weer terug te brengen in homeostase, het natuurlijke evenwicht.

Cortisol wordt geproduceerd in je bijnieren. De productie van dit steroïde hormoon vindt plaats als je wakker wordt, voedsel verteert of aan lichaamsbeweging doet. Cortisol is een belangrijk hormoon dat onder meer een rol speelt bij de regulering van de bloeddruk, het vrijkomen van insuline voor het op peil houden van de bloedglucose, bij het immuunsysteem en bij ontstekingsreacties.

Een lichte verhoging van de cortisolwaarde heeft een heilzame uitwerking. Zo krijg je bijvoorbeeld snel de beschikking over extra energie, functioneert je geheugen beter, wordt je immuunsysteem actiever en ben je minder gevoelig voor pijn.

Als de stress te lang duurt en de cortisolwaarden echter langdurig verhoogd zijn, treden uiteenlopende schadelijke effecten op. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verminderde intellectuele prestaties, verstoring van de bloedglucose of een hoge bloeddruk. Een belangrijk negatief effect van een verhoogde cortisolwaarde is de kans op overgewicht of obesitas.

Maar de grootste negatieve uitwerking van cortisol is dat het vet van de opslagplaatsen van vetvoorraad kan verplaatsen naar vetafzettingen diep binnen in de buik (het beruchte buikvet). Cortisol heeft een directe invloed op de opslag van vet en op gewichtstoename bij mensen die onder (zware) constante druk staan.

Wat is jouw tijger?

Nu lach je en denk je waarschijnlijk dat dat met die tijger wel mee zal vallen, want hoe vaak kom je die nou tegen? Maar in de huidige samenleving is stress iets wat bij het dagelijks leven schijnt te horen. De tijger is vervangen door drukke banen met veel verantwoordelijkheden, ouders op het schoolplein hebben stress vanwege de vele kinderactiviteiten en de kinderen hebben huiswerk, sport en sociale verwachtingen.

En terwijl we dus niet dagelijks voor een tijger op de loop gaan en in een boom hoeven klimmen, denkt ons lichaam dat eigenlijk wel. Wat er voor zorgt dat we constant adrenaline en cortisol in ongezonde hoeveelheden in ons lijf hebben. En wat dus zorgt voor onnodige en ongewenste vetopslag in ons lijf.

Probeer dus op tijd naar bed te gaan (en dan niet om tv te kijken, maar om te slapen), voldoende beweging te krijgen en ontspan! Wordt jouw eigen tijger de baas!

Spreek je snel!