havermoutJe kunt er tegenwoordig niet meer om heen: havermout. Ik heb een tijd lang geprobeerd om deze hype te negeren, maar het is overal! Ik ben me er dus ook in gaan verdiepen. Is het nou echt zo gezond en waarom dan wel? En is het ook echt lekker? Hieronder lees je mijn bevindingen op havermoutgebied.

Havermout is een graan dat van nature glutenvrij is. Met de huidige trend dat veel mensen glutenvrij willen eten is dat mooi meegenomen. Maar houd in de gaten dat veel havermoutproducten uit fabrieken komen waar ook tarwe wordt verwerkt en dat het dus voor mensen met Coeliaki niet geschikt is. Wil je gewoon wat minder gluten eten, is het geen probleem (in het kort: gluten zijn eiwitten die voor elasticiteit bij de verwerking er van zorgen). Dit maakt havermout een gezond graan, maar niet perse gezonder dan andere granen.

Havermout heeft een lage glycemische index, wat wil zeggen dat het er voor zorgt dat je bloedsuikerspiegel niet al te snel stijgt na het eten ervan en dat je dus weinig tot geen last hebt van ‘snaaien’ na het eten van havermout. Ga je echter je havermoutpap volstoppen met allerlei zoetigheden, dan hef je dit effect weer op. Soms is zelfs aan de bewerkte havermout al suiker toegevoegd, dus let goed op het etiket dat er geen extra suikers* aan toegevoegd zijn. Havermout bevat veel vezels, wat er voor zorgt dat je langer een verzadigd gevoel houdt na het eten ervan en het is natuurlijk gezond voor je darmen.

Het antwoord is dus: ja! Havermout is gezond. Maar niet gezonder dan andere granen en wees bewust waarmee je de havermout combineert.

Omdat ik toch ook wilde weten of het lekker was, heb ik een paar ochtenden havermout uitgeprobeerd. Ik heb ‘overnight oats’ gemaakt, havermoutpap en mueslirepen van havermout. Hier volgen de recepten en mijn persoonlijke bevindingen.

goji-berries-642122_1280Overnight Oats: typ deze zoekterm in in Google en je krijgt direct een paar honderd recepten voor ‘overnight oats’ in hippe jampotjes. Nou ja, recepten.. Zo ingewikkeld is het echt niet. Je doet 4 à 5 lepels havermout in een kom en schenk daar een beetje melk en water bij. Ik heb geitenmelk gebruikt, maar je kunt gebruiken wat je maar wilt. Alleen water kan ook. Zorg er voor dat de havermout net onder staat, dek het af en zet het in de koelkast. Voilà! De volgende dag heb je je kommetje ‘overnight oats’ en kun je er in gooien wat je maar wilt.

Ik heb het geprobeerd met banaan en cacao-nibs, met aardbei en ahornsiroop, met ananas en met appel, kaneel en honing. Mijn mening: ik vind het een beetje een brij en ik kan er niet echt enthousiast van worden. Ik probeer het nog een tijdje uit (je weet tenslotte pas na een keer of 10 of je iets écht lekker vindt), maar ik betwijfel of dit een favoriet van me gaat worden.

Havermout-met-appel-en-kaneelWarme havermoutpap was als volgend ontbijtje aan de beurt. Ook dit kun je niet echt ingewikkeld noemen en ook hiervoor staat het internet vol met ‘recepten’. Oma deed dit vroeger vermoedelijk uit de losse pols, dus dat kun je ook proberen. Mijn recept was 4 eetlepels havermout met 200 ml (geiten)melk en water in een steelpannetje opwarmen. Dit ongeveer 20 minuten laten sudderen (koken hoeft niet) zodat het vocht opgenomen is door de havermout. Ergens halverwege heb ik kaneel, een hele appel in stukjes en rozijnen toegevoegd. Als je de appel juist knapperig wilt houden voeg je die pas op het eind toe.

Deze warme pap vond ik zelf een stuk beter te doen dan de koude variant. Door de warme appel en kaneel had de havermout ook wat meer smaak gekregen en het deed heel in de verte zelfs een beetje denken aan appeltaart.. En wie wil dat nou niet als ontbijt..? Het verzadigde goed en ik had tegen lunchtijd pas weer trek. Kortom, ik denk dat dit wel vaker als ontbijtje gaat verschijnen.

194Mueslirepen zijn ook niet ingewikkeld om te maken en zóóóveel lekkerder dan die voorverpakte fabrieks-dingen bij de benzinepomp.. Echt!

Ga een keertje ’s avonds aan de slag, neem de volgende dag mee naar je werk of naar school en je hebt rond een uur of vier een heerlijke snack waar je collega’s of klasgenoten jaloers op zijn.. 😉

Benodigdheden:

  • 250 gr muesli (ik heb speltmuesli van de Aldi gebruikt. Hierin zit volkoren havermout en géén suiker)
  • 75 gr gedroogde cranberry’s
  • 75 gr rozijnen
  • 2 eieren
  • 1 tl bakpoeder
  • 150 gr honing
  • 50 gr boter (ik heb roomboter gebruikt, maar kokosolie kan ook)

195Verwarm de oven op 175 graden. Bekleed een brownievorm (of kleine ovenschaal) met bakpapier. Ik maak er altijd eerst een prop van, dan is het makkelijker om het netjes in de hoekjes te krijgen. Doe de muesli, cranberry’s en rozijnen in een kom. Doe hierin het bakpoeder en de geklutste eieren. Verhit de boter met de honing tot deze is gesmolten en meng dit door het mueslimengsel. Schep het in de bakvorm en druk het met de bolle kant van een lepel goed aan. Zet het 25 minuten in het midden van de oven. Laat het daarna heel goed afkoelen (kan het beste in de koelkast) en snijd het dan in 14 stukken/repen. Bewaar in een afgesloten trommel voor ongeveer 1 week.

De mueslirepen waren voor mij veruit het beste recept met de havermout. Echt heerlijk en ik ga deze zeker nog vaker maken. Heerlijk om mee te nemen: voor onderweg, naar school of gewoon een dagje uit.

 

lump-sugar-549096_1280*toegevoegde suiker heeft een hoop schuilnamen. Let op de volgende toevoegingen en probeer ze, als je liever minder suiker wilt eten, te vermijden: ahornsiroop (maple syrup), basterdsuiker, bruine suiker, cassonade, dadelstroop, demerara, dextrose, druivensuiker, fructosestroop, geleisuiker, glucose-fructosestroop, HFCS (high fructose corn syrup), honing, invertsuiker, kandijsuiker, karamel, kristalsuiker, mais(mout)stroop, malt, maltodextrine, melasse(-stroop), oerzoet, rietsuiker, rijststroop, ruwe rietsuiker, sacharose, speltstroop, sucranaat, sucrose, tarwestroop, vanillesuiker.